Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Líbí - nelíbí

3. 02. 2017 22:03:55
Průvodním znakem současnosti je nadbytek zrakových podnětů. Vnímatel statických i pohyblivých obrazů jen některé z nich konzumuje. Fotografie a rozmanitá zobrazení stručně hodnotí v protikladech: líbí – nelíbí.

Intuitivní vnímání

Psycholog a historik umění Rudolf Arnheim (1904 – 2007) vycházející z výsledků experimentálních zkoumání Gestaltteorie, před padesáti roky vymezil rámec svých odborných pojednání: Veškeré vidění je doménou psychologa; o procesech tvoření či prožívání umění nelze diskutovat bez psychologie (in: Art and Visual Perception, a psychology of the creative eye 1967). Arnheim rozlišuje dva druhy vjemového myšlení: intuitivní a intelektuální poznávání. Píše: Vjemová intuice je prvotní způsob, jímž mysl zkoumá a rozumí světu. Intuitivní poznávání se uskutečňuje ve vjemovém poli volně vzájemně působícími silami. Interakce vjemových sil je velice složitá sféra procesu, z něhož zpravidla velmi málo proniká do vědomí (in: Visual Thinking 1969, s. 233; převod z angličtiny ZH). Intuice – z latinského intueor (složeno z předpony in a slovesa tueor, tueo) = hledět, pohlížet, dívat se; substantivum intuitus = (přímý) pohled, zřetel, vhled. Intuice je vnitřní vidění, přímé poznání či uchopení něčeho bez vědomě zaměřené pozornosti či uvažování. Intuitivní poznávání je subjektivní, nemetodické, zkratkovité. Není-li intuice jedince rozvíjená, jsou její výstupy pochybené.

Znaky – čím se zobrazené subjektu líbí

Dlouhodobý kontakt s mladistvými ve výtvarném oboru mi umožnil poznat jejich zájmy, přání, motivace i výtvarné preference. Uvádím znaky a jejich charakteristiky, které příjemci s různou úrovní intuitivního vnímání užívají, když posuzují zobrazení, která se jim „líbí.“

  • Obsahovost – lidé, příroda (fauna, flóra, krajina), lidské výtvory.
  • Prvoplánovost – dobře rozlišitelná struktura zobrazení; výraznější barvy, kontrasty, tvary, reálné proporce.
  • Srozumitelnost – popisně realistické, naturalistické, napodobivé znázornění; nižší až střední stupeň výtvarné stylizace reality.
  • Asociace představ – podněty vyvolávající libé emoce a pocity; prostor pro vcítění a citovou rezonanci.
  • Četnost výskytu – známější, opakovaně exponované formy a obrazy uložené ve vizuální paměti.
  • Zpracování – předpokládaná časová a technická náročnost zhotovení; pracnost, řemeslná zdatnost (výčet znaků je dílčí a otevřený proměnám pořadí vlivem sociokulturních posunů).

Co a proč se Pařížanům v malířství (ne)líbilo

Klasicismus v umění 18. století oddaný antické tradici postupně ustrnul v akademismu. Styl pronikl i do století devatenáctého, které zájem o antiku zdědilo. Akademismus francouzského malířství obsahově produkoval mytologické výjevy s akty a záznamy historických událostí. Přežívala tradice starých mistrů opakováním jimi vynalezených zobrazovacích postupů. Cizelovala se hlavně technika v uhlazeném malířském rukopisu. Díla byla koncipována se záměrem líbivosti. V Paříži 19. století pořádal stát pro malíře a sochaře oficiální přehlídku Salon de Paris, Pařížský Salon. O dílech pro výstavu rozhodovala porota složená ze zasloužilých akademiků. Pro umělce byla připravena ocenění.

Jean-Léon Gérôme: Mladí Řekové při kohoutích zápasech; olejomalba 143 x 204 cm. Musée d ́Orsay PařížJean-Léon Gérôme: Mladí Řekové při kohoutích zápasech; olejomalba 143 x 204 cm. Musée d ́Orsay Paříž

Jedním z představitelů malířského akademismu Francie byl Jean-Léon Gérôme. V roce 1847 měl v Salonu úspěch s obrazem Mladí Řekové při kohoutích zápasech. Obdivovatelé umění z vyšších vrstev společnosti dle dobového vkusu oceňovali antické rekvizity. Zápas kohoutů je příležitostí k erotickým hrátkám a pro malíře k vizuálním narážkám. V aktu dívky, v jejím odtažitém gestu jímž si zakrývá ňadra, malíř divákům nabízí pohled na její odhalený klín.

Po roce 1860 následoval ve francouzském umění obrat, který přinesl jiné pohledy na člověka i věci. Jednou z osobností malířství, která změnu přinášela, byl Édouard Manet (1832 – 1883). V jednom ze svých obrazů se malíř inspiroval scénickým řešením malíře Tiziana.

Tizian: Venuše Urbinská, 1538; olejomalba 119 x 165 cm. Galleria degli Uffizi FlorencieTizian: Venuše Urbinská, 1538; olejomalba 119 x 165 cm. Galleria degli Uffizi Florencie

V renesanci je nahota znamením nevinnosti. Nebeská Venuše (Venus Coelestis) představuje lásku duchovní, jež je vznešená. Obecná Venuše (Venus Vulgaris) představuje lásku tělesnou a plodivou sílu.

„Háček“ interpretace obrazu zde tkví mezi zobrazeným a jeho pojmenováním. Podle názvu očekáváme ženu z Olympu, mytické hory bohů, ale vidíme „reálnou“ prostitutku – její výraz, atributy zaměstnání i prostředí (ozdoby – květina ve vlasech, stužka na krku; symbolika černé kočky u nohou ženy...). Obraz v Salonu roku 1865 urážel jemnocit věčných měšťáčků; někteří využívali služeb nevěstinců a pak vytrvale moralizovali. Malíř Manet se svým obrazem Olympie byl terčem veřejného zesměšňování a zloby.

Autor: Zdeněk Hosman | pátek 3.2.2017 22:03 | karma článku: 10.14 | přečteno: 204x

Další články blogera

Zdeněk Hosman

Cejch Entartete Kunst

Kult násilí místo kultury. Umění moderny na pranýři. Skandalizace tvůrců. Memento k 80. výročí obrazoborectví na Západě.

17.7.2017 v 11:14 | Karma článku: 10.15 | Přečteno: 261 | Diskuse

Zdeněk Hosman

Kořání

Slovo znějící starosvětsky a básnivě. Kořání je pro člověka většinou neviditelné. Slovem i obrazem nabízím vstup do oblasti rhizosféry.

21.6.2017 v 14:41 | Karma článku: 10.81 | Přečteno: 196 | Diskuse

Zdeněk Hosman

Bombus je bzučán

Hmyz je druhově nejbohatší skupina živočichů. Mezi mnohými se u nás v poslední době stává populárním stále více jeden z nich.

25.5.2017 v 19:55 | Karma článku: 20.20 | Přečteno: 338 | Diskuse

Zdeněk Hosman

Dívčák

Pozoruhodný terén byl osídlený v pravěku, pak i ve středověku. Letmý pohled do historie a pozvánka k výšlapu do přírody.

1.5.2017 v 15:27 | Karma článku: 19.76 | Přečteno: 690 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Metoděj Skřeček

Coloursu!!! Akbar* - aneb žúžo dobrodrůžo!!! - imprese starého zvukaře

Že je Colours Orf Ostrava největší a nejlepší, a že všechno co dělají je bájo, a že když Vás chtějí vytočit, tak je to taky monstrózní. Da vzdrástvujeť ročník 2017.

20.7.2017 v 14:40 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 |

Vladimír Špurek

Ištambulský t(r)est - prepis

Prepis textu scénky. Vážení bojovníci za gender aj fender, volám sa Frndolína Offman Bruselová. Vyšli sme si do ulíc, aby sme dokázali, aký pravdivý a potrebný je istambulský dohovor pre ďalší rozklad... pardón, rozkvet, našej

20.7.2017 v 14:25 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Karel Sýkora

Robert Plant – If I Were a Carpenter

Robert Plant je anglický rockový zpěvák a skladatel, především známý jako člen známé skupiny Led Zeppelin, ale také svou úspěšnou čtyřicetiletou sólovou kariérou. Plant je považován za jednoho z nejvýznamnějších rockových zpěváků.

20.7.2017 v 9:50 | Karma článku: 8.90 | Přečteno: 211 |

Karel Sýkora

Pán Ježíš Kristus a esejci

Esejci byli členové asketického apokalyptického mesianistického hnutí antického judaismu, které vzniklo v polovině 2. stol. př. n. l. a zaniklo roku 68 zničením jejich sídliště v Kumránu.

20.7.2017 v 5:30 | Karma článku: 17.09 | Přečteno: 406 |

Karel Sýkora

Takhle dnes vypadá Ninive

Ninive bylo hlavní město Asýrie. O pověst tohoto města se zasloužili antičtí autoři, kteří jej umísťovali mezi řeky Tigris a Velký Záb. Kniha Jonášova ho popisuje jako velké město, kterým se muselo procházet tři dny.

19.7.2017 v 18:33 | Karma článku: 8.96 | Přečteno: 313 |
Počet článků 9 Celková karma 13.72 Průměrná čtenost 366

Kdo mi může říci, kdo jsem? (W. Shakespeare)

Poutník přírodou, výtvarnem, imaginací...

Další blogy - http://www.literarky.cz/blogy/zdenek-hosman



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.