Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tvůrce a jeho múzy

8. 04. 2017 20:04:33
Za svůj dlouhý život vystřídal řadu partnerek. Rozporný vztah k ženám zaznamenával v proměnlivých zobrazeních.

V roce 2004 pět set osobností britského výtvarného umění (malíři, sochaři, kritikové, kurátoři) nezávisle na sobě hlasovalo o tom, které dílo nejvýrazněji ovlivnilo moderní výtvarně uměleckou tvorbu 20. století. Druhé místo obsadil obraz Avignonské slečny. Pomiňme fakt, že ankety o nej... dílo v oboru umění jsou sporné, neboť umění není sport, kde jsou výkony měřitelné.

Zobrazeny jsou prostitutky z ulice Avignon. Obraz obsahuje řadu znaků revolty pětadvacetiletého tvůrce proti tehdejším pravidlům i tradici umění malby platné od renesance. Autor odmítá napodobení reality, neguje zpodobení krásy a harmonie; obraz je záměrně nelíbivý, jeví se nedokončeným. V některých rysech dílo předznamenává malířský kubismus – ostré hrany, zlomy v tvarech; prostorové vztahy jsou zkresleny.

Výtvarníkovo tvůrčí vyznání

Picassovy komentáře naznačují instinktivní rysy jeho činnosti. Řekl: Jak můžete čekat, že divák prožije můj obraz stejně, jako jsem ho prožil já? Obraz ke mně přichází z velkých dálek. Kdo řekne, z jaké dálky jsem ho vytušil, uviděl, namaloval? Jak může někdo vstoupit do mých snů, instinktů, myšlenek, které tak dlouho uzrávaly, než přišly na denní světlo a především jak někdo může z nich pochopit, co jsem udělal možná proti své vůli? Již příští den nechápu, co jsem vytvořil (rozhovor s Christianem Zervosem r. 1935, in: Alfred H. Barr Jr.: Picasso, Fifty Years of his Art. Museum of Modern Art New York 1946). Je zde výstižně formulována podstata tvůrčího procesu jak jej popisují různorodí modernističtí autoři. Zároveň jsou v tomto vyznání otázky cílené k uměleckým kritikům, ale i k laickým divákům.

Picassovy ženy

Životopisci zaznamenali, že Pablo Picasso (1881 – 1973) se ve svém životě neobešel bez žen. Potřeboval je jako milenky, ale také jako modelky i múzy. Za 77 let výtvarníkova soužití s ženami jich oficiálně bylo sedm až osm. Picasso jako už zkušený starší muž prý řekl: Pro mne jsou jen dva druhy žen – bohyně a/nebo rohožky. Distance mezi označením nebeské a přízemní bytosti je extrém a munice pro jakýkoli vztah mezi mužem a ženou.

Je obvyklé, že výtvarník, když objeví svůj výtvarný jazyk, tj. styl, zpravidla si ho drží a rozvíjí. Picasso proslul tím, že styly měnil. Obměňování stylů je tak možným výrazem tvůrčího pnutí ze životních dramat. Předkládám výběr několika málo Picassových obrazů, kde je zaznamenána podoba žen se kterými různě dlouhou dobu žil.

Olga Chochlovová byla tanečnice, se kterou Picasso žil 20 let. Portrét názorně dokumentuje, že Picasso uměl malovat i popisně realisticky.

Konflikty, které mezi Olgou a Pablem narůstaly, vyplývaly z jejich velmi odlišných životních stylů. Někteří interpreti se domnívají, že vřískající biomorfní figura obklopená výraznými barevnými kontrasty je groteskním ztělesněním malířovy partnerky.

Jednou z velkých umělcových lásek byla Marie-Thérèse Walterová. Seznámil se s ní, když jí bylo 17 roků, jemu bylo 46 let. Výstižnou podobu spící milenky malíř realizoval suverénními křivkami a střídmou barevností.

Fotografie naznačuje ženino poměřování vzrůstu dvojice partnerů; Picasso měřil 163 centimetrů.

V mezidobí 1936 – 1944 žil malíř ve vzájemně inspirativním vztahu se surrealistickou fotografkou Maarovou. Portrétní akcent oka ženy je poctou jejímu nadhledu a bystrému úsudku.

Poslední mezi Picassovými múzami, která s ním žila až do jeho smrti, celkem 20 let, byla Jacqueline Roqueová. Byla malířovou vděčnou modelkou pro více než 400 obrazů. Výjev působí jako ilustrace k pohádkovému orientálnímu příběhu.

Opomíjený klíč

Psycholožka Alice Millerová (1923 – 2010) na výstavě pozdního Picassova díla v Basileji hledala stopy umělcových dětských traumat. V jedné z biografií našla nové informace. Když byly dítěti Pablovi tři roky, postihlo Malagu ve večerních hodinách zemětřesení. Rodiče i s dítětem se před nebezpečím uchýlili do cizího domu. Dva dny po otřesech tam Pablova matka porodila jeho sestru Lolu. Po ochromení ze zemětřesení byl chlapec přítomen jinému šoku – zrození sourozence. Úzkost z dříve prožitého se u Pabla znovu objevila, když začal chodit do školy. Před povinností unikal do nemoci. Radost nalézal jen v kreslení. Ve více než osmdesáti letech Picasso vzpomínal, jak ve škole nedokázal odříkat abecedu bez zakoktání a divil se, že se naučil číst, psát a hlavně počítat. Millerová v prožitých traumatech raného dětství nalézá klíč k porozumění proporčním i tvarovým odchylkám figur v Picassových obrazech. Osamělost umělce je jako osamělost dítěte: jeho pozdější obdivovatele nezajímají jeho traumata, ale pouze výkon (Alice Millerová: Zemětřesení v Malaze a malířský pohled tříletého dítěte – Pablo Picasso; in Opomíjený klíč, NLN 2001).

Související blogy:

Autor: Zdeněk Hosman | sobota 8.4.2017 20:04 | karma článku: 11.38 | přečteno: 254x

Další články blogera

Zdeněk Hosman

Cejch Entartete Kunst

Kult násilí místo kultury. Umění moderny na pranýři. Skandalizace tvůrců. Memento k 80. výročí obrazoborectví na Západě.

17.7.2017 v 11:14 | Karma článku: 10.15 | Přečteno: 261 | Diskuse

Zdeněk Hosman

Kořání

Slovo znějící starosvětsky a básnivě. Kořání je pro člověka většinou neviditelné. Slovem i obrazem nabízím vstup do oblasti rhizosféry.

21.6.2017 v 14:41 | Karma článku: 10.81 | Přečteno: 196 | Diskuse

Zdeněk Hosman

Bombus je bzučán

Hmyz je druhově nejbohatší skupina živočichů. Mezi mnohými se u nás v poslední době stává populárním stále více jeden z nich.

25.5.2017 v 19:55 | Karma článku: 20.20 | Přečteno: 338 | Diskuse

Zdeněk Hosman

Dívčák

Pozoruhodný terén byl osídlený v pravěku, pak i ve středověku. Letmý pohled do historie a pozvánka k výšlapu do přírody.

1.5.2017 v 15:27 | Karma článku: 19.76 | Přečteno: 690 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Metoděj Skřeček

Coloursu!!! Akbar* - aneb žúžo dobrodrůžo!!! - imprese starého zvukaře

Že je Colours Orf Ostrava největší a nejlepší, a že všechno co dělají je bájo, a že když Vás chtějí vytočit, tak je to taky monstrózní. Da vzdrástvujeť ročník 2017.

20.7.2017 v 14:40 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 |

Vladimír Špurek

Ištambulský t(r)est - prepis

Prepis textu scénky. Vážení bojovníci za gender aj fender, volám sa Frndolína Offman Bruselová. Vyšli sme si do ulíc, aby sme dokázali, aký pravdivý a potrebný je istambulský dohovor pre ďalší rozklad... pardón, rozkvet, našej

20.7.2017 v 14:25 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Karel Sýkora

Robert Plant – If I Were a Carpenter

Robert Plant je anglický rockový zpěvák a skladatel, především známý jako člen známé skupiny Led Zeppelin, ale také svou úspěšnou čtyřicetiletou sólovou kariérou. Plant je považován za jednoho z nejvýznamnějších rockových zpěváků.

20.7.2017 v 9:50 | Karma článku: 8.90 | Přečteno: 211 |

Karel Sýkora

Pán Ježíš Kristus a esejci

Esejci byli členové asketického apokalyptického mesianistického hnutí antického judaismu, které vzniklo v polovině 2. stol. př. n. l. a zaniklo roku 68 zničením jejich sídliště v Kumránu.

20.7.2017 v 5:30 | Karma článku: 17.09 | Přečteno: 406 |

Karel Sýkora

Takhle dnes vypadá Ninive

Ninive bylo hlavní město Asýrie. O pověst tohoto města se zasloužili antičtí autoři, kteří jej umísťovali mezi řeky Tigris a Velký Záb. Kniha Jonášova ho popisuje jako velké město, kterým se muselo procházet tři dny.

19.7.2017 v 18:33 | Karma článku: 8.96 | Přečteno: 313 |
Počet článků 9 Celková karma 13.72 Průměrná čtenost 366

Kdo mi může říci, kdo jsem? (W. Shakespeare)

Poutník přírodou, výtvarnem, imaginací...

Další blogy - http://www.literarky.cz/blogy/zdenek-hosman



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.