Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cejch Entartete Kunst

17. 07. 2017 11:14:04
Kult násilí místo kultury. Umění moderny na pranýři. Skandalizace tvůrců. Memento k 80. výročí obrazoborectví na Západě.

16. července 1937 zahájil Hitler úvodním projevem novou dobu kultury III. říše; ta skončila u architektury železobetonových bunkrů. Dva dny po proslovu, byla v Mnichově otevřena Velká německá umělecká výstava, na které byla prezentována díla vybraných malířů a sochařů, kteří vyhovovali idejím nacistů. Následně, též v Mnichově, byla volně zpřístupněna ještě jiná výstava nazvaná Entartete Kunst, zvrhlé umění. Expozice divákům předložila výběr z tvorby modernistických výtvarníků, jejichž díla byla politickým rozkazem už dříve vyřazena ze sbírek německých státních galerií (celkový počet vyřazených artefaktů byl podle důkladné evidence 16 tisíc kusů).

Účelem výstavy Entartete Kunst nebylo jen zesměšnit novodobé výtvarné umění, ale vyzvat diváky, aby si uvědomili, že zvrhlé umění liberálního věku bylo židovským spiknutím proti německému duchu, proti německé krvi (výrok Hitlera). Nacisté preferovali umění dřívější, časem prověřené; obdivovali akademický klasicismus, pangermánský romantismus a pseudolidové umění. Časopis Die Kunst im Dritten Reich (1937), dohlížel na aktuální tvorbu, tiskl díla propagující nacistickou ideologii.

Hitler v mládí maloval a ucházel se i o studium na výtvarné akademii, avšak neuspěl. Sám sebe považoval za uměleckého génia. Nerealizovaný výtvarník se stal fanatickým řečníkem s afektovanými gesty. Nadto se uplatnil jako scénograf i choreograf vojenských přehlídek, sjezdových polí (Norimberk), řad planoucích pochodní atd.

Zvrácenost umělců

Koncept zvrhlosti – idea, že umělci jsou individua s chorobnými projevy, že jsou duševně nemocní, degenerovaní atp., je staršího data. Téma se diskutovalo už v 19. století za Bismarcka, předáka militaristické kasty junkerů. Trhlina ve vztahu umělce a společnosti se objevila v romantismu. Tvůrce sám se cítí i staví do role vyvržence a trpěného parazita závislého na svém patronovi. Tento stav nabízí buď revoltu vůči společnosti (tento typ je vzácný), anebo přizpůsobení se komerčním i jiným vazbám. Nacistickou ideu zvrácenosti umělce nechtěně utvrdilo vydání knihy Hanse Prinzhorna Bildnerei der Geisteskranken, 1922; Výtvarná tvorba duševně nemocných, česky 2011.

Výtvarná forma a styl umění modernistů

Výtvarná forma umění 20. století je v uměleckých směrech stylotvorně rozrůzněná. Tvůrcům je společná zásada stylizace, jež je založena na propojení reality s duchem, který ji formuje. Formováním se v tvůrčím procesu znovu vytváří svět s různými stupni odchylek. Nejvýraznější stylizace se objevují vždy při začátcích a i na konci uměleckých epoch. Toto vysvětluje revoltu mladých proti akademismu a proměnu moderních stylů už od počátku 20. století. K hlavním rysům výtvarné moderny patří zejména experimentace s výtvarnými prostředky; barevná, tvarová i proporční nadsázka; odmítnutí napodobivosti a vyprávění. Typické je vyvažování napětí mezi figurací a abstrakcí.

Z umění moderny nacisty značně dráždila abstrakce. Na výstavě Entartete Kunst byl sál s abstraktními malbami označen „Místnost šílenství.“ Podle Hitlera, abstrakce musela být obyčejnému Němci nesrozumitelná a bez snobských výkladů jsou obrazy prý nepochopitelné. Nacisty popuzovalo hnutí dada a německý expresionismus reprezentovaný výtvarnými skupinami Die Brücke (Most) a Der blaue Reiter (Modrý jezdec). Gusto nacistů dráždil groteskní škleb a smích, ty se mocipánům jeví nebezpečné; zpochybňují jejich silou vynucenou autoritu.

Příklady výtvarného umění expozice Entartete Kunst, 1937.

Rok po výstavě (1938) vznikla „komise pro zužitkování zabavených prací zvrhlého umění.“ Díla byla roztříděna a ve Švýcarsku prodávána na aukci. Ministr propagandy Goebbels spokojeně poznamenal: Doufáme, že se tím šmejdem navíc vydělají peníze. Nacista Gӧring si pro sebe vybral 14 hodnotných kusů, např. obrazy van Gogha a Cézanna. V roce 1939 byly 1004 obrazy a plastiky + 3825 akvarelů, kreseb a grafických listů spáleno na dvoře berlínské požární stanice.

Autor: Zdeněk Hosman | pondělí 17.7.2017 11:14 | karma článku: 10.15 | přečteno: 261x

Další články blogera

Zdeněk Hosman

Kořání

Slovo znějící starosvětsky a básnivě. Kořání je pro člověka většinou neviditelné. Slovem i obrazem nabízím vstup do oblasti rhizosféry.

21.6.2017 v 14:41 | Karma článku: 10.81 | Přečteno: 196 | Diskuse

Zdeněk Hosman

Bombus je bzučán

Hmyz je druhově nejbohatší skupina živočichů. Mezi mnohými se u nás v poslední době stává populárním stále více jeden z nich.

25.5.2017 v 19:55 | Karma článku: 20.20 | Přečteno: 338 | Diskuse

Zdeněk Hosman

Dívčák

Pozoruhodný terén byl osídlený v pravěku, pak i ve středověku. Letmý pohled do historie a pozvánka k výšlapu do přírody.

1.5.2017 v 15:27 | Karma článku: 19.76 | Přečteno: 690 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Metoděj Skřeček

Coloursu!!! Akbar* - aneb žúžo dobrodrůžo!!! - imprese starého zvukaře

Že je Colours Orf Ostrava největší a nejlepší, a že všechno co dělají je bájo, a že když Vás chtějí vytočit, tak je to taky monstrózní. Da vzdrástvujeť ročník 2017.

20.7.2017 v 14:40 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 |

Vladimír Špurek

Ištambulský t(r)est - prepis

Prepis textu scénky. Vážení bojovníci za gender aj fender, volám sa Frndolína Offman Bruselová. Vyšli sme si do ulíc, aby sme dokázali, aký pravdivý a potrebný je istambulský dohovor pre ďalší rozklad... pardón, rozkvet, našej

20.7.2017 v 14:25 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 7 | Diskuse

Karel Sýkora

Robert Plant – If I Were a Carpenter

Robert Plant je anglický rockový zpěvák a skladatel, především známý jako člen známé skupiny Led Zeppelin, ale také svou úspěšnou čtyřicetiletou sólovou kariérou. Plant je považován za jednoho z nejvýznamnějších rockových zpěváků.

20.7.2017 v 9:50 | Karma článku: 8.90 | Přečteno: 210 |

Karel Sýkora

Pán Ježíš Kristus a esejci

Esejci byli členové asketického apokalyptického mesianistického hnutí antického judaismu, které vzniklo v polovině 2. stol. př. n. l. a zaniklo roku 68 zničením jejich sídliště v Kumránu.

20.7.2017 v 5:30 | Karma článku: 17.09 | Přečteno: 403 |

Karel Sýkora

Takhle dnes vypadá Ninive

Ninive bylo hlavní město Asýrie. O pověst tohoto města se zasloužili antičtí autoři, kteří jej umísťovali mezi řeky Tigris a Velký Záb. Kniha Jonášova ho popisuje jako velké město, kterým se muselo procházet tři dny.

19.7.2017 v 18:33 | Karma článku: 8.96 | Přečteno: 313 |
Počet článků 9 Celková karma 13.72 Průměrná čtenost 366

Kdo mi může říci, kdo jsem? (W. Shakespeare)

Poutník přírodou, výtvarnem, imaginací...

Další blogy - http://www.literarky.cz/blogy/zdenek-hosman



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.