Hold rostlinám, nápojům i dílu lidí
V pátek 4. 8. 2017 se uskutečnila vernisáž aranžmá sezónních květin a rostlin v klášterních prostorách. Podle Lenky Tondlové, autorky koncepce výstavy a správkyně památkového objektu, se projekt pojmenovaný …na zdraví!, váže ke třem tekutinám: vodě, vínu a pivu v kulturně historických souvislostech. K tomu se druží dědictví názorných tabulí Orbis pictus, které zobrazují lidské činnosti a uplatnily se ve výuce zlatokorunské školy založené kolem r. 1774. Téma otevírám glosami k nápojům a doplňuji několika fotografiemi s květinovými kompozicemi i snímky z exteriéru.
Voda (nejen) u cisterciáků
Cisterciácký klášter Zlatá Koruna, založený králem Přemyslem Otakarem II. roku 1263, je postaven blízko řeky Vltavy, kterou je obtékán ze tří stran. Lokalita byla zvolena záměrně jak z pohledu přírodní ochrany, tak z provozního a i z mystického zření. Zlatokorunští mniši přivedli do kláštera vodu proudící samospádem, a to umělou stokou z potoka pramenícího na úpatí hory Kleť.
Voda je elementární symbol, zdroj veškerého života. V křesťanské ikonografii má voda význam očišťujícího prvku – při křtu se smývá poskvrnění hříchem. Voda smísená s vínem v křesťanské svátosti oltářní představuje tradiční duální systém; pasivní element vody oživuje „oheň“ vína, což míří ke dvěma podstatám (bůh a člověk) v osobě Ježíše Krista. Struktura vodního symbolismu je rozsáhlá. Ať si je přivlastní jakékoli náboženství, vody si uchovávají trvající význam: jsou očistné, obnovující a předcházejí stvoření. Nezapomínejme ani na vody smrti…
Vinná réva a víno
Vinná réva je starodávná kulturní rostlina, známá už v Orientu i Egyptě (kolem r. 3000 př. n. l). Ve starověkém Řecku byla réva darem Dionýsovým (původně bůh úrody a plodnosti, později uctíván jako bůh vína a veselosti). Zvyk nadměrného pití vína rozšířený v různých kulturách, měl kultovní kořeny ve starověkém Řecku. Smyslem pití bylo, přivést člověka do extáze pro spojení s bohy. Víno mělo pomoci objevit pravdu – in vino veritas – a tím potlačit čaromoc. V tradiční symbolice však víno nesouvisí s opojením, ale představuje nápoj ducha.
Řeky ve vinařství překonali Římané. Víno popíjeli smíšené v různých poměrech s teplou i studenou vodou; pití neředěného vína bylo považováno za barbarství. Nejoblíbenějším nápojem Římanů z tzv. umělých vín, bylo mulsum vinum, směs vína s medem: dvě třetiny trpkého falernského a jedna třetina medu prvotřídní kvality. Směs se pila při snídani, podávala se jako aperitiv při hostinách. Užíváno též jako léčivý nápoj. V Římě, v počátcích republiky, bylo ženám pití vína zakázáno s hrozbou trestu smrti. Ve světském umění je hrozen vína atributem Bakcha, římského boha vína (řecký Dionýsos), je zosobněním podzimu.
V náboženském pojetí je vinná réva symbolem Krista a křesťanské víry; odvozeno z biblického podobenství o vinném kmeni Já jsem ten vinný kmen pravý…(J 15,1-5). V křesťanské symbolice byl Kristus vinař a učedníci jeho plody.
Pivo
Vařilo se už v Mezopotámii i v Egyptě. Obvyklé bylo u Thráků, Panonů, Germánů i Galů; připravováno hlavně v severních oblastech. Řekové pivo považovali za barbarský produkt a vyhýbali se mu. Římský císař Julián Apostata (Odpadlík) ochutnal pivo keltské. Protože ho nadýmalo, napsal o něm posměšné verše.
Starodávné účinky pití vína
Ve středověké sbírce Gesta Romanorum (anekdoty a pověsti asi z konce 13. či počátku 14. století) se píše, parafrázuji – Noe našel divokou révu. Byla kyselá, i vzal krev čtyř zvířat: lva, beránka, vepře a opice, smíchal ji se zemí a vzniklo hnojivo, které dal ke kořenům rostliny. Z krve zvířat réva zesládla. Po pití vína jsou někteří lidé divocí jako lev, jiní bývají v opojení bekajícími beránky a další se v opilosti projevují jako nestydaté opice. Ke „sviňským“ účinkům opilosti výklad chybí…
Autorem fotografií je Zdeněk Hosman
Zdeněk Hosman
Móda transgender žáci
Identitární politika levých liberálů. Genderová lingvistika a sociální konstrukty sexuality. Módní ideologie transgender žáci.
Zdeněk Hosman
Šumavský Everest – Moldaublick
Ještě jedna výprava na pravý břeh vodní nádrže Lipno s cílem navštívení rozhledny Moldaublick. Vltavská vyhlídka, aneb jak můžeme vidět Lipensko z Rakouska. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Šumavský Everest – Smrčina i Hochficht
V okrsku Trojmezenské hornatiny. Na vrcholu česko-rakouského rozhraničení; mezi mrtvým a živým lesem. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Vládní stratkom
Pokrokářská novořeč. Loutkohra principála F – frazéra. Petrův princip nekompetentnosti v byrokracii.
Zdeněk Hosman
Bublifuky mediokracie
Mediální zaklínadla bájeslovím. Čeští novináři versus společnost. Strategie a triky mediální manipulace. Mediasféra ve svých osidlech.
Zdeněk Hosman
O žvanění v politice a mediasféře
Prožvanit se k moci a ke korytu. Komunikační pakultura mocí a její triky. Existenciální obrana jedince.
Zdeněk Hosman
Den u alpských jezer
Výjezd s kamarády za hranice všedních dnů spolu s příležitostným výšlapem podhorským terénem. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Českokrumlovský karneval
Přehlídka originálního ustrojení účastníků 17. ročníku průvodu městem. Téma „Labyrintem města“ zrozeno z obrazotvornosti prózy Jana Amose Komenského. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Vojenským prostorem Boletice
Exkurse zakázanou oblastí mezi Šumavou a jejím podhůřím. Putování částí území zaniklého osídlení krajiny. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Kleť, hora Kráska
Je viditelná zdaleka z horských vrcholů Šumavy, též z vnitrozemí. Pro cestovatele se masiv Blanského lesa s horou stal orientační částí oblasti i přitažlivým místem k návštěvám. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Nástup přelomu doby
Po přelomu budou „manažerské“ společnosti sdružené do tří velkých superstátů různé síly. „Manažerismus“ umí vzbudit nadšení, určit válečné cíle, vytvořit všude páté kolony a vnuknout svým bojovníkům fanatickou morálku.
Zdeněk Hosman
Šumavský Everest – Třístoličník
Výstup na vrcholy hraničního hřebenu mezi Bavorskem a jihovýchodní částí Čech s výhledy nejen do prostoru Šumavy. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Na Mandelsteinu
Navštívení česko-rakouského pomezí Vitorazska. Podzimní čas s výhledy z hory Mandelstein nad Novohradskem do části prostoru jižních Čech. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Zámecká zahrada s ohyzdou
Opakované procházení od jara do podzimu a záznamy proměn několika částí zámecké zahrady v Českém Krumlově. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Lehké opevnění na Šumavě
Když na železniční trati směrem z Volar do Vimperku cestovatel vystoupí z vlaku na zastávce Soumarský Most, může se cestou názorně vrátit do předválečného času 1936 – 1938. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Fotolovení čápů
Letní číhaná mezi měsíci červenec a srpen. Fotozáznamy z předvádění členů jedné rodiny řádu brodiví.....
Zdeněk Hosman
Vítkův Kámen
V českých zemích nejvýše v terénu založený hrad (1035 m n. m.). Výhledy na Lipensko a několik šumavských tisícovek, do Pošumaví i na masiv Alp. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Pozoruhodnosti šumavských lokálek
Tratěmi jihovýchodní Šumavy. Spolky nadšenců železniční profese se pokoušejí udržovat a rozvíjet dědictví předchůdců... Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Opatskou stezkou k vodopádům sv. Wolfganga
V části terénu Vyšebrodska. Kus historie i současnosti spjaté s existencí cisterciáckého kláštera. Přírodní výjevy na říčce Menší Vltavice. Vodní fotoblog.
Zdeněk Hosman
Plavení dřeva Želnavským smykem
Technická památka Želnavský smyk, odbočka Schwarzenberského plavebního vodního kanálu, byla rekonstruována a počátkem května 2022 se konala slavnost s ukázkou plavení dřeva. Fotoblog.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 | další |
- Počet článků 111
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 846x
Pokračování blogů: Zdeněk Hosman – literární kovárna (litterator.cz)