Kvaziproroci spasiteli a šilhavá duše
V roce 1961 téměř šedesátiletý Američan napsal šestaosmdesátiletému psychologovi Carlu Gustavu Jungovi dotaz, zda je někde nějaké místo, kde by uplatnil své znalosti v pomoci světu. Jung necelé čtyři měsíce před úmrtím sdělil, že odpověď není snadná: Není vyloučeno, že Vás klame nevědomí, protože nechce, abyste svou energii použil na vnější účely. Nejprve je třeba uspořádat sám sebe a nesnažit se hledat vlastní nedostatky u svých bližních. Nerýsuje-li se žádná možnost, jak byste mohl světu pomoci, pak to znamená, že byste do pořádku měl uvést vlastní zahradu (C. G. Jung: Briefe III. Walter 1980; překlad Rudolf Starý. In: Bollingenská věž 2/90, časopis pro analytickou psychologii). Jung ve svém učení život člověka obrazně přirovnával k zahradě, pod níž jsou podzemní proudy nevědomí. Pokoušet se udělat pořádek ve vlastní niternosti je jednou ze sociálně nejprospěšnějších činností. Součástí sebepoznání je nahlédnutí do nižší, méněcenné části vlastní bytosti. Jung připomínal, že každý z nás má svůj stín, a čím méně si ho uvědomujeme, tím hustější a černější bývá.
Kvaziproroci spasiteli?
Čas od času se vynořují adepti prorokující zkázu světa i lidí a cítí se povoláni být zachránci. Dnes část finančníků/spekulantů vypisuje prémie v dostizích trojských koní, aby skrze ně mohli ovlivňovat společenské dění podle svých pokrokářských představ (sebechvála v The Guardian).
Napodobeniny zachránců: Klimatická aktivistka, které nejmenovaní zloději ukradli dětství, ale někteří politici spolu s mediálními kolotočáři a s dovolením jejích rodičů ze záškolačky zobchodovali maskota. Kukla (křičí): Já hlásám obrodu světa! Otec Lumek říká Tulákovi: Ještě nezralá. Není k ničemu, co? Kukla: Já něco stvořím! Lumek (mohl by to říci i herec-otec S. Thunberg): Ba, je to starost vychovávat děti. Velká starost, že? (Josef a Karel Čapkové: úryvek dialogu v komedii Ze života hmyzu, 1921).
V roce 2018 se vylíhla Extinction Rebellion (XR), Rebelie proti vyhynutí, mezinárodní hnutí hlásící se ke krajní levici a bojující proti kapitalismu. Český klon XR byl od počátku živený přiznanými financemi z USA, které přetekly přes ústředí rebelie v Londýně. Důležitým prvkem protestů je jejich nelegálnost (např. blokování veřejné dopravy), říká mluvčí Veronika Holcnerová, IT developerka. K otázce, co XR chce, řekla: Je to jednoduché. Nenabízíme řešení, protože nejsme odborníci…snažíme se společnost posunout k řešením, která existují. Na námitku, zda to není alibismus, mluvčí řekla: Je to čistá demokracie… Hm, nelegálnost protestů bez nabídky řešení je čistá demokracie? Ó, jak svůdný je opiát rebelie; spíše chaosu!
Scénka z komedie: Šplhoun Hujer postrčený večerními studenty-poťouchlíky je pověřen kontrolou dodržování nástupu jejich vyučujícího do výuky, zaklepe na dveře kanceláře a po vstupu říká: Soudruhu profesore, za minutu bude zvonit. Pedagog: A co má být? Hujer (ťuká na hodinky): Už začne hodina. Je čas, musíme jít! Jak a co asi odpovídá profesor politologie Fiala, jenž vyhlašuje, že chce být příštím volebním premiantem, když ho úkoluje nejen v politice nedoučený mládežník ze spolku Milion Chvilek (MCh)? V současnosti nevolený spolek vládě ČR tu a tam dělá pouliční opozici a řádně zvoleným, dnes bezradným opozičním partajím „demokratického bloku“ v Parlamentu vymezil roční ultimátum, aby se sjednotily; i českou společnost chce MCh prý sjednocovat, ale dosud netuší, že kolektivní program anti-Babiš je pastí s opačným účinkem.
Co společného mohou mít uvedené „vzory“? Finančníci/spekulanti nabízejí projekty, do jejichž čel občas vybírají jedince bez odborných i praktických dovedností a životních zkušeností; osoby nevybavené k životním rolím vůdců jsou zákulisně ovladatelnější. Když projekty masivně podporuje reklamokracie s mediokracií i část kulturní fronty, začnou se houfovat stoupenci. Sítěmi svolané masy bývávají soudržné nejen skálopevným přesvědčením, že jsou mravně vyspělejší a povolanější, aby ze své nadřazenosti výkřiky, např. o hloupých voličích, probudili a rozhýbali tzv. demoralizovanou společnost (rozsáhle o jevu v knize Masa a moc; Elias Canetti).
Šilhavá duše
Ve vyhraněné české společnosti (tábory My a Oni) se hledají viníci nespokojenosti se stavem politiky. Ve veřejném mínění moralizátorů, povrchních sudičů, jsou frekventované protichůdné dvojice pojmů dobro – zlo, pravda – lež. Hojně moralizují zbožňovatelé nadvlády nad občany. Friedrich Nietzsche ve své podstatné polemice Genealogie morálky (1887) morálku studoval v historickém vývoji a v kontaktu s lidskou psychikou, s důrazem na roli nevědomí. Zjednodušeně – jedna morálka vzniká u vládnoucí vrstvy (majetní, mocní, vznešení). Panstvo vnímá své vlastnosti jako dobro. V protikladu odlišné vlastnosti obyčejných lidí chápe mocenská elita jako nízké, špatné a nežádoucí. V opačném střehu ti dole vnímají chování elit jako zlo a své vlastnosti posuzují jako dobré (k rozlišení užívá myslitel označení „panská a otrocká“ morálka). V reakcích na morálku se objevuje resentiment. Je komplexem zahrnujícím rozptyl emocí (hněv, nenávist, nepřátelství), spolu s tím pocit nemožnosti si zmíněné emoce odreagovat na osobách i společnosti a rovněž pocit prožívání bezmoci.
Při hledání viníků své vlastní nespokojenosti mívá jedinec klamnou představu, že když o druhém tvrdí, že je zloun, tak on sám je dobrý. Zlo není kategorie hodnocení, nenese význam. Nietzsche píše, že člověk resentimentu není ani upřímný, ani naivní, ani sám k sobě čestný a rovný. Jeho duše šilhá (Genealogie morálky, s. 29; překlad Věra Koubová. OIKOYMENH 2019, 2. opravené vydání). Šilhavé duše jsou opojené řečmi o pravdě, jenže ta se obyčejně nepřekrývá s poslední intelektuální módou ze směrů vanoucích větrů. Odpověď na rozhodování, jak nebýt „šilhající duší“ je, být nestranným.
V perexu text z portugalštiny přeložili Jiří Pelán a Vlasta Dufková.
Zdeněk Hosman
Móda transgender žáci
Identitární politika levých liberálů. Genderová lingvistika a sociální konstrukty sexuality. Módní ideologie transgender žáci.
Zdeněk Hosman
Šumavský Everest – Moldaublick
Ještě jedna výprava na pravý břeh vodní nádrže Lipno s cílem navštívení rozhledny Moldaublick. Vltavská vyhlídka, aneb jak můžeme vidět Lipensko z Rakouska. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Šumavský Everest – Smrčina i Hochficht
V okrsku Trojmezenské hornatiny. Na vrcholu česko-rakouského rozhraničení; mezi mrtvým a živým lesem. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Vládní stratkom
Pokrokářská novořeč. Loutkohra principála F – frazéra. Petrův princip nekompetentnosti v byrokracii.
Zdeněk Hosman
Bublifuky mediokracie
Mediální zaklínadla bájeslovím. Čeští novináři versus společnost. Strategie a triky mediální manipulace. Mediasféra ve svých osidlech.
Zdeněk Hosman
O žvanění v politice a mediasféře
Prožvanit se k moci a ke korytu. Komunikační pakultura mocí a její triky. Existenciální obrana jedince.
Zdeněk Hosman
Den u alpských jezer
Výjezd s kamarády za hranice všedních dnů spolu s příležitostným výšlapem podhorským terénem. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Českokrumlovský karneval
Přehlídka originálního ustrojení účastníků 17. ročníku průvodu městem. Téma „Labyrintem města“ zrozeno z obrazotvornosti prózy Jana Amose Komenského. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Vojenským prostorem Boletice
Exkurse zakázanou oblastí mezi Šumavou a jejím podhůřím. Putování částí území zaniklého osídlení krajiny. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Kleť, hora Kráska
Je viditelná zdaleka z horských vrcholů Šumavy, též z vnitrozemí. Pro cestovatele se masiv Blanského lesa s horou stal orientační částí oblasti i přitažlivým místem k návštěvám. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Nástup přelomu doby
Po přelomu budou „manažerské“ společnosti sdružené do tří velkých superstátů různé síly. „Manažerismus“ umí vzbudit nadšení, určit válečné cíle, vytvořit všude páté kolony a vnuknout svým bojovníkům fanatickou morálku.
Zdeněk Hosman
Šumavský Everest – Třístoličník
Výstup na vrcholy hraničního hřebenu mezi Bavorskem a jihovýchodní částí Čech s výhledy nejen do prostoru Šumavy. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Na Mandelsteinu
Navštívení česko-rakouského pomezí Vitorazska. Podzimní čas s výhledy z hory Mandelstein nad Novohradskem do části prostoru jižních Čech. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Zámecká zahrada s ohyzdou
Opakované procházení od jara do podzimu a záznamy proměn několika částí zámecké zahrady v Českém Krumlově. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Lehké opevnění na Šumavě
Když na železniční trati směrem z Volar do Vimperku cestovatel vystoupí z vlaku na zastávce Soumarský Most, může se cestou názorně vrátit do předválečného času 1936 – 1938. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Fotolovení čápů
Letní číhaná mezi měsíci červenec a srpen. Fotozáznamy z předvádění členů jedné rodiny řádu brodiví.....
Zdeněk Hosman
Vítkův Kámen
V českých zemích nejvýše v terénu založený hrad (1035 m n. m.). Výhledy na Lipensko a několik šumavských tisícovek, do Pošumaví i na masiv Alp. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Pozoruhodnosti šumavských lokálek
Tratěmi jihovýchodní Šumavy. Spolky nadšenců železniční profese se pokoušejí udržovat a rozvíjet dědictví předchůdců... Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Opatskou stezkou k vodopádům sv. Wolfganga
V části terénu Vyšebrodska. Kus historie i současnosti spjaté s existencí cisterciáckého kláštera. Přírodní výjevy na říčce Menší Vltavice. Vodní fotoblog.
Zdeněk Hosman
Plavení dřeva Želnavským smykem
Technická památka Želnavský smyk, odbočka Schwarzenberského plavebního vodního kanálu, byla rekonstruována a počátkem května 2022 se konala slavnost s ukázkou plavení dřeva. Fotoblog.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 | další |
- Počet článků 111
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 846x
Pokračování blogů: Zdeněk Hosman – literární kovárna (litterator.cz)