Tempo: Živě ad libitum
Naši rodiče, bytostní venkované, hudebníky nebyli, ale nám dětem, sestře Janě i mně, umožnili výuku hry na hudební nástroje. Sestra se naučila hrát na citeru (dnes už zapomenutý hudební nástroj) a akordeon. Já jsem čtyři roky vrzal na housle. Učitel matematiky, zároveň vzdělaný hudebník, který na základní škole naší domovské obce vedl žákovský pěvecký sbor a spoluorganizoval májové koncerty, pro naše sourozenecké duo (citera a housle) transponoval mozartovský menuet. Veřejně jsme zahráli v kinosálu pošumavské obce v roce 1960.
Kolem r. 1975 mi jedna paní pověděla, že při břehu řeky Malše v místě Kozákův Mlýn u Velešína v létě táboří parta pražských hudebníků. Přítel té paní hledal příležitostného houslistu pro večerní a noční muzicírování. Zvědavost byla silnější, než moje tehdejší hudební zdatnost; vyjel jsem na obhlídku i s houslemi. Když mne Pražáci vyzvali: „Tak něco začni,“ strnul jsem (vstupní prověrka způsobilosti?). Řekl jsem, že hraju hlavně lidovky. „Nevadí, hraj!“
Přehrál jsem první sloku písně Ten třeboňskej můstek a už se přidávaly další nástroje. Setmělým údolím zněla delší spontánní improvizace s několika sóly na motivy lidové písně.
Trumpetistu (na obou fotografiích muž vlevo) jsem znal z TV vysílání. Hrával v Orchestru Karla Vlacha. Na housle jsem v létě 1976 vrzal sotva průměrně, ale pražští muzikanti mne opět pozvali.
Dudání
Na Mezinárodním dudáckém festivalu ve Strakonicích jsem byl jako posluchač a fotograf poprvé v roce 1978. Zvuky dud mě očarovaly. Odkoupil jsem nehrající nástroj a v Domažlicích mi ho zrenovoval mistr dudař Jakub Konrády. Učil jsem se hrát sám podle sluchu z gramofonových nahrávek dudáků. Od počátku jsem cvičil hodinu denně. V r. 1981 za mnou přišla paní učitelka z hudebního oboru tehdejší lidové školy umění. V přípravné hudební výchově se předškoláci mimo jiné seznamovali s hudebními nástroji. Učitelka zaslechla, že hraji na dudy a pozvala mne, abych je žákům předvedl. Přišel jsem a vyprávěl legendu o pravděpodobném vzniku dud. Nástroj jsem rozebral na díly, pojmenoval je, vysvětlil mechanismus hraní a na závěr jsem zadudal i zazpíval. Po týdnu učitelka hlásila, že má čtyři malé zájemce o výuku hry na dudy. Navrhla, že se třídou nacvičí sborový zpěv pěti dudáckých písní a společně je předvedeme rodičům žáků na konci školního roku, jak bylo v hudebce zvykem. Čtrnáct dní před vystoupením paní oznámila přesunutí akce ze sálu školy na Malou scénu Domu kultury v Českých Budějovicích. Účast jsem odmítl, načež pedagožka argumentovala zklamanými dětmi. V den D jsem s obavou vešel na pódium. Sbor dětí s dirigentkou byl slavnostně naladěný. V zadních řadách hlediště jsem uviděl zkušené učitele hudebního oboru a leknutím mi vypadly pojistky; zapomněl jsem, kterou písní náš program začíná. Chviličky trapnosti se jevily nekonečnými. Pomalu jsem napumpoval měch a v krizi zadudal předehru písně: Nestarej se, ženo má, že my nic nemáme, zabijeme komára, masa naděláme…
Na podzim roku 2002 mě přemluvil kamarád ze Šumavy k dudání na vernisáži obrazů v soukromé galerii v Německu. Vůbec poprvé jsem vystoupil v dudáckém kroji. S chutí se mnou česky zpívalo několik Bavoráků z okolí, trvale tam usazených Čechů. O akci referoval pasovský deník včetně fotky.
Muzicíruji příležitostně – veřejně i mezi přáteli. V hlučnějších sešlostech hraji na mandolínové bendžo, je zvukově řízné. Pro komornější prostředí volím mandolínu. Na oba nástroje drnkám přes 35 let (o úrovni nejen hraní rozhodují píle a vztah, ne počet roků). V roce 2019 jsem si s partou Flinkové dvakrát fajnově zahrál v krčmě. Chlapíci mají pestrý repertoár: folk, country, trampské i jiné písně. Když kapelník bez předchozího upozornění zvolal: Bendžo, sólo!, v hráčské euforii pro flinkání nebyl čas.
Po čtyřiceti letech jsme s kamarádem Jaromírem obnovili naši zdárnou souhru v duu kytara a mandolína. Při budoucí secvičné mezi prvními inovujeme píseň Jarka Nohavici, jejíž první sloka je citována v úvodu blogu (Letěly bacily /2010/; bacily nahrazeny mým novotvarem kurviry). Druhá sloka nás povzbuzuje: Takových kurvirů už tu bylo, přece nás ještě nic nezlomilo…
Fotografie: archiv ZH 3x. Z. Hosman 1x, J. Soukup 1x.
Zdeněk Hosman
Móda transgender žáci
Identitární politika levých liberálů. Genderová lingvistika a sociální konstrukty sexuality. Módní ideologie transgender žáci.
Zdeněk Hosman
Šumavský Everest – Moldaublick
Ještě jedna výprava na pravý břeh vodní nádrže Lipno s cílem navštívení rozhledny Moldaublick. Vltavská vyhlídka, aneb jak můžeme vidět Lipensko z Rakouska. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Šumavský Everest – Smrčina i Hochficht
V okrsku Trojmezenské hornatiny. Na vrcholu česko-rakouského rozhraničení; mezi mrtvým a živým lesem. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Vládní stratkom
Pokrokářská novořeč. Loutkohra principála F – frazéra. Petrův princip nekompetentnosti v byrokracii.
Zdeněk Hosman
Bublifuky mediokracie
Mediální zaklínadla bájeslovím. Čeští novináři versus společnost. Strategie a triky mediální manipulace. Mediasféra ve svých osidlech.
Zdeněk Hosman
O žvanění v politice a mediasféře
Prožvanit se k moci a ke korytu. Komunikační pakultura mocí a její triky. Existenciální obrana jedince.
Zdeněk Hosman
Den u alpských jezer
Výjezd s kamarády za hranice všedních dnů spolu s příležitostným výšlapem podhorským terénem. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Českokrumlovský karneval
Přehlídka originálního ustrojení účastníků 17. ročníku průvodu městem. Téma „Labyrintem města“ zrozeno z obrazotvornosti prózy Jana Amose Komenského. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Vojenským prostorem Boletice
Exkurse zakázanou oblastí mezi Šumavou a jejím podhůřím. Putování částí území zaniklého osídlení krajiny. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Kleť, hora Kráska
Je viditelná zdaleka z horských vrcholů Šumavy, též z vnitrozemí. Pro cestovatele se masiv Blanského lesa s horou stal orientační částí oblasti i přitažlivým místem k návštěvám. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Nástup přelomu doby
Po přelomu budou „manažerské“ společnosti sdružené do tří velkých superstátů různé síly. „Manažerismus“ umí vzbudit nadšení, určit válečné cíle, vytvořit všude páté kolony a vnuknout svým bojovníkům fanatickou morálku.
Zdeněk Hosman
Šumavský Everest – Třístoličník
Výstup na vrcholy hraničního hřebenu mezi Bavorskem a jihovýchodní částí Čech s výhledy nejen do prostoru Šumavy. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Na Mandelsteinu
Navštívení česko-rakouského pomezí Vitorazska. Podzimní čas s výhledy z hory Mandelstein nad Novohradskem do části prostoru jižních Čech. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Zámecká zahrada s ohyzdou
Opakované procházení od jara do podzimu a záznamy proměn několika částí zámecké zahrady v Českém Krumlově. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Lehké opevnění na Šumavě
Když na železniční trati směrem z Volar do Vimperku cestovatel vystoupí z vlaku na zastávce Soumarský Most, může se cestou názorně vrátit do předválečného času 1936 – 1938. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Fotolovení čápů
Letní číhaná mezi měsíci červenec a srpen. Fotozáznamy z předvádění členů jedné rodiny řádu brodiví.....
Zdeněk Hosman
Vítkův Kámen
V českých zemích nejvýše v terénu založený hrad (1035 m n. m.). Výhledy na Lipensko a několik šumavských tisícovek, do Pošumaví i na masiv Alp. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Pozoruhodnosti šumavských lokálek
Tratěmi jihovýchodní Šumavy. Spolky nadšenců železniční profese se pokoušejí udržovat a rozvíjet dědictví předchůdců... Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Opatskou stezkou k vodopádům sv. Wolfganga
V části terénu Vyšebrodska. Kus historie i současnosti spjaté s existencí cisterciáckého kláštera. Přírodní výjevy na říčce Menší Vltavice. Vodní fotoblog.
Zdeněk Hosman
Plavení dřeva Želnavským smykem
Technická památka Želnavský smyk, odbočka Schwarzenberského plavebního vodního kanálu, byla rekonstruována a počátkem května 2022 se konala slavnost s ukázkou plavení dřeva. Fotoblog.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 | další |
- Počet článků 111
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 846x
Pokračování blogů: Zdeněk Hosman – literární kovárna (litterator.cz)