Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
VV

Zdeňku, váš blog je velmi zajímavý. Vaši zasvěcenou charakteristiku vnímání výtvarného umění lze chápat i obecně. Lze ji převést do literatury, hudby, do lecčeho. Každopádně nutí člověka přemýšlet, a to je nejlepší cesta studenta k pedagogovi a naopak. Před pár dny jsem o tom diskutoval se svojí dcerou, která první rok vyučuje na gymnáziu a hodně o tom přemýšlí. Díky za důvod k zamyšlení. Už jsem si vás dal mezi oblíbené i klikl i na RSS, takže mi žádný váš článek neunikne. Přeji vám vše dobré. :-)

0 0
možnosti
ZH

Vašku, díky za přátelskou diskusi.

Souhlasím s Vámi v tom, co stručně uvádíte k vnímání umění v různých oborech. Praxí jsem opakovaně přesvědčován o tom, že kultivování intuitivního, ale též intelektuálního vnímání, jak to zmiňuji v blogu v krátké citaci psychologa Arnheima, je péčí o lidskou duši a to je užitečné i pro naše vnímání okolních lidí, živočichů, přírody atp. To se vlastně učíme celý život, protože se měníme i my sami.

Vaše blogy čtu už dávněji a oceňuji na nich výběr témat i jejich fundované zpracování. I já chci být o Vašem publikování informován a učiním patřičné kroky. Těším se na další setkávání.

0 0
možnosti
Foto

Velmi dobře a zajímavě! Mluvím jako člověk prakticky blízký malířství, proto je pro mne tento článek velmi zajímavý a doplňuje mé (zaprášené) teoretické obzory. Líbí se mi Váš výklad a popis tří reprodukovaných uměleckých děl, s vláknem, které je vzájemně propojuje na cestách vývoje výtvarného umění.

Ohledně intuice jsem si vzpomněl na profesora M. Malagutiho z univerzity v Bologni. Ale budu muset jeho knihu vytáhnout a znovu si jeho poznámky k intuici důkladně přečíst. JInak bych takhle po paměti asi plácal nesmysly.

Zdeňku, přeji Vám úspěšné působení na blogu iDNES, při vědomí, že měřítka úspěšnosti mohou být jiná, než vysoká čtenost a elektronická "karma".

0 0
možnosti
ZH

Marku, děkuji Vám za přání k blogování, jakož i za pochvalu.

O intuitivním vnímání by se jistě dalo napsat obsáhlé pojednání, které by vydalo na knihu, ne jen stručnou citaci, jakou jsem použil v textu blogu.

Analytický psycholog C. G. Jung ve svých Tavistockých přednáškách, r. 1935 ve Velké Británii, o psychických funkcích, kam patří i intuice, uváděl, jak je pro člověka důležitá. Řekl mimo jiné:"Máte-li intuitivní postoj, nepozorujete obvykle detaily. Snažíte se vždy postihnout celou situaci a pak se pojednou něco z té celosti vynoří." I z tohoto důvodu jsem na konci svého zdejšího textu dal odkaz na můj dříve publikovaný blog Zrakové iluze, shrnující procesy vnímání dle Gestaltteorie.

0 0
možnosti

"Průvodním znakem současnosti je nadbytek zrakových podnětů." - uvádíte to hned v první větě - a je to pravda, řítí se na nás momentálně ze všech stran. Dnes víc, než kdykoliv jindy, protože současný příjem informací byl proti našim otcům obohacen o virtuální prostředí. Možnosti přijímat informace z okolí jsou bezbřehé. Ale kolik je v nich kvality? A čím se dá rozeznat? Když líbí - nelíbí je tak ošidné a snadno zkreslí objektivní úsudek v daný okamžik. Možná v tom to bude - v daný okamžik. A tak nezbývá stále jiný prubířský kámen, než je ten tisíciletími osvědčený - čas. Myslím, že u obou ukázek platí, že se prostě po určité době módní styl jaksi všeobecně omrzel. Lidé chtěli změnu. Je to zvláštní, když je změny moc, nadávají na ni (viz nástup osobních počítačů posledních 20 let), když žádná nepřichází, vynutí si ji. Jako v obou ukázkách. Připadá mi to oboje správné, jinak by asi byl náš svět o mnohé ochuzen. Můj tedy určitě. Zdravím pane Zdeňku - a děkuji, vybral jste dobře. Mě osobně potěšila vzpomínka na Edvarda Muncha a jeho Pubertu. Posílám na oplátku jednoho krásného Paganiniho http://jdem.cz/cydcb9 .

0 0
možnosti
ZH

Paní Dano, děkuji Vám za přátelskou diskusi.

0 0
možnosti
  • Počet článků 111
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 846x
Kdo mi může říci, kdo jsem? (William Shakespeare)

Pokračování blogů: Zdeněk Hosman – literární kovárna (litterator.cz)

Seznam rubrik