Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu
Zobrazit příspěvky: Doporučované
Čekáme na více doporučených příspěvků
Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D70i64t75a 15J82a47r44o40š47o51v94á 4827963694468

Napadá mne heslo: "Art for art" neboli umění pro umění... Problém angažovanosti byl vždy, umělec je do jisté míry závislý na mecenáši v každé době. Tohle byl ale programový útok proti svobodné tvorbě a uznáno za umění cosi schváleného, úchylně sterilního. Wolfgang Kraus tvrdil, že totalitní režimy vždy vytvoří převrat právě v oblasti kulturní, umělecké. Zákaz čehokoliv z oblasti umění by proto měl být alarmující !

+1/0
doporučit
18.7.2017 20:56

Z39d48e30n52ě52k 32H50o66s49m35a71n 3269436279

Paní Jarošová, děkuji za diskusní příspěvek.

Pro všechny totalitní systémy je typické, že diktují, co je a co není umění...a zpravidla bez rozumu, ale i bez citu. Připomenu malíře a spisovatele Josefa Čapka a jeho texty z let 1936 - 39 nazvané Psáno do mraků. Tam např. poznamenal stále platnou myšlenku: "Politikové a ministři měli by se zdržovati velkého programového řečnění o kultuře;" většinou tím jen programově dosvědčují, že žádné kultury neznají a nemají." Tohle ale platí obecněji a pro demokratické režimy, bohužel.

Ještě jedna stručná poznámka: "Umění mne neživí; já bych měl živiti umění" (to k té závislosti umělce na mecenáši, společnosti...).

0/0
doporučit
19.7.2017 13:35

D59a93n24a 65Š87u12m75o53v24á 1725669684549

Umění by mělo být jako volně přístupná louka. Aby si každý sám a podle svého rozpoložení, mohl najít to své zamilované. Vždyť když se nám osobně cokoliv nelíbí, nemusíme se na to koukat. Ono časem se i náš vlastní náhled na určité dílo vyvíjí a dokonce může zcela změnit. To, čemu jsem se vysmívala v pubertě mě jako zralou ženu třeba začne okouzlovat. Protože se měníme hlavně my sami. Ti, které popuzují díla tak, že je dokonce ničí a pálí, jsou sami vyšinutí. To platí pro nacisty zrovna tak, jako pro Koniáše u nás (pálil knihy, že) a Savonarolu v Itálii. Například. Různé bývají důvody - nejčastěji bývaly v minulosti náboženské či politické. Jen pro umění, v tom byli nacisti ojedinělí. Všechno to bylo barbarské ať už pro cokoliv. Děkuji za exkurz do tohoto tématu oběma články pane Zdeňku. Dnes se obvykle mluví o současném umění dosti skepticky, každý může volně tvořit co chce a jak chce. Internet zaplavuje nás diváky obrovským množstvím balastu, ale najdou se perly, jen se nesmí přestat hledat. Ostatně tak to bývalo vždycky. Zdravím pod Kleť a děkuji za zajímavé počtení.R^

+1/0
doporučit
18.7.2017 10:13

Z83d79e18n66ě72k 35H78o53s15m67a30n 3529836299

Fundovaný historik umění Hans E. Gombrich, který byl kritický k ideologii moderního umění ve smyslu zbožnění pokroku (ten je velmi sporný až nesmyslný) a jenž unikl před Hitlerem do Anglie, např. k abstraktnímu umění napsal: "Dokud bude extrémní pravice i levice útočit na tento druh umění jako na podvratný, člověk je povinován za ním stát. Být pro moderní nepředmětné umění je jakýsi "odznak věrnosti." Je ověřeno, že místnost vyzdobená abstraktními obrazy podněcuje konverzaci nejméně tříštěnou předsudky a intolerancí. Tolerance nekonformních pohledů je nejcennější odkaz západního světa" (The Vogue of Abstract Art, in: Meditation on a Hobby Horse, 1963).

Paní Dano, děkuji Vám za obsáhlejší přátelskou diskusi.

0/0
doporučit
18.7.2017 13:01



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.