Diskuse

Cejch Entartete Kunst

Nová registrace

Účet iDNES.cz



D41i71t57a 18J32a46r30o93š45o90v69á

18. 7. 2017

Napadá mne heslo: "Art for art" neboli umění pro umění... Problém angažovanosti byl vždy, umělec je do jisté míry závislý na mecenáši v každé době. Tohle byl ale programový útok proti svobodné tvorbě a uznáno za umění cosi schváleného, úchylně sterilního. Wolfgang Kraus tvrdil, že totalitní režimy vždy vytvoří převrat právě v oblasti kulturní, umělecké. Zákaz čehokoliv z oblasti umění by proto měl být alarmující !

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

Z19d62e39n17ě98k 62H15o23s52m97a95n

19. 7. 2017

Paní Jarošová, děkuji za diskusní příspěvek.

Pro všechny totalitní systémy je typické, že diktují, co je a co není umění...a zpravidla bez rozumu, ale i bez citu. Připomenu malíře a spisovatele Josefa Čapka a jeho texty z let 1936 - 39 nazvané Psáno do mraků. Tam např. poznamenal stále platnou myšlenku: "Politikové a ministři měli by se zdržovati velkého programového řečnění o kultuře;" většinou tím jen programově dosvědčují, že žádné kultury neznají a nemají." Tohle ale platí obecněji a pro demokratické režimy, bohužel.

Ještě jedna stručná poznámka: "Umění mne neživí; já bych měl živiti umění" (to k té závislosti umělce na mecenáši, společnosti...).

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

D62a66n86a 52Š64u41m86o56v40á

18. 7. 2017

Umění by mělo být jako volně přístupná louka. Aby si každý sám a podle svého rozpoložení, mohl najít to své zamilované. Vždyť když se nám osobně cokoliv nelíbí, nemusíme se na to koukat. Ono časem se i náš vlastní náhled na určité dílo vyvíjí a dokonce může zcela změnit. To, čemu jsem se vysmívala v pubertě mě jako zralou ženu třeba začne okouzlovat. Protože se měníme hlavně my sami. Ti, které popuzují díla tak, že je dokonce ničí a pálí, jsou sami vyšinutí. To platí pro nacisty zrovna tak, jako pro Koniáše u nás (pálil knihy, že) a Savonarolu v Itálii. Například. Různé bývají důvody - nejčastěji bývaly v minulosti náboženské či politické. Jen pro umění, v tom byli nacisti ojedinělí. Všechno to bylo barbarské ať už pro cokoliv. Děkuji za exkurz do tohoto tématu oběma články pane Zdeňku. Dnes se obvykle mluví o současném umění dosti skepticky, každý může volně tvořit co chce a jak chce. Internet zaplavuje nás diváky obrovským množstvím balastu, ale najdou se perly, jen se nesmí přestat hledat. Ostatně tak to bývalo vždycky. Zdravím pod Kleť a děkuji za zajímavé počtení.R^

Facebook Twitter Google Plus Zavřít
Reklama

Z39d28e14n93ě41k 16H91o45s57m62a12n

18. 7. 2017

Fundovaný historik umění Hans E. Gombrich, který byl kritický k ideologii moderního umění ve smyslu zbožnění pokroku (ten je velmi sporný až nesmyslný) a jenž unikl před Hitlerem do Anglie, např. k abstraktnímu umění napsal: "Dokud bude extrémní pravice i levice útočit na tento druh umění jako na podvratný, člověk je povinován za ním stát. Být pro moderní nepředmětné umění je jakýsi "odznak věrnosti." Je ověřeno, že místnost vyzdobená abstraktními obrazy podněcuje konverzaci nejméně tříštěnou předsudky a intolerancí. Tolerance nekonformních pohledů je nejcennější odkaz západního světa" (The Vogue of Abstract Art, in: Meditation on a Hobby Horse, 1963).

Paní Dano, děkuji Vám za obsáhlejší přátelskou diskusi.

Facebook Twitter Google Plus Zavřít
Více už toho není