Plačka Čechie

12. 01. 2019 11:45:11
„Neznáš pýchu Pražanů, zvůlí spjatých občanů? Ó jaks hoden naší plačky!“(Josef Kajetán Tyl: Jindy a nyní /20. a 27. 6. / 1833).

Čechie dlouhodobě pláče. Kdejaká pražská stěna se proměňuje v zeď nářků (mimo metropoli jsou dle mínění našinců zdmi nářků bankomaty při výběru hotovosti). Pražskou plačku chtěla jednou trumfnout brněnská horečka tyjátrová „vaše-naše násilí.“ A kde jinde, než u Ústí nad Labem číhá u stínadla Bém, aby jednou vaší/naši plačku sejmul. Neúkojné kvílení Čechie pravidelně zvedá část divého ptactva ze zbývajících mokřin, aby na čas odlétlo do mírnějších krajin. Konzervativní domácí ptactvo ve farmách podnítilo literární orbu. Báseň zrýmovala svého poetu k rouhačství:

Ach, co vaše/naše kasta nadřazenců zkusí, když se projde hejnem hejt(r)ů husí.

Načichnou tím křikem, hnusy! Neholduješ povýšencům? Nýmandi prý musí!

Zprávou přispěl doktor sociálních běd. Krátce shrnul dlouholetý výzkum k te(r)orii elit: Příslušníci elity jsou i mezi jelity. Starší plačka, uctívačka kultu svatouška, horlivě dění komentuje trojím zvoláním s pokřižováním – svatá sprostoto – svatá prostoto – svatá prostato!

Bedřich Dlouhý (*1932): Husy, 1988 – 90, olejomalba na plátně 230 x 300 cm; (část obrazu), soukromá sbírka. Repro: archiv Z. H.

Plačky – Praeficae

Ve starodávnu bývaly plačky za úplatu najímány, aby bědováním zvýraznily úmrtí člověka; zároveň smutek předstíraly. Dřívější profesionální oplakávačky dnes nahrazují medijní š(o)umaři, politologové a političtí komentátoři. Všude, kde jsou možnosti, se k nim přidává část blogových propagandistů. Setrvačně se lamentuje tu nad domácím blkákovem (zhloupnutí venkovanů a penzistů Čechie), tu nad boryšem a vtěleným Supra-Bafometem (nejvyšší ďábel). Zde vypsané terče jsou od bééé. Plačky jsou jako sirény, zapnete je a setrvale kvílí. Dle vox populi jsou hudrující pisálkové lidově nazýváni prosté tutky (slovní patent J. Šiklové). Rozumějme správně motivaci vašich/našich brblalů: oni nářkem a moralizováním části spoluobčanů šíří především blaho své a další z nich dobro svých plátců. K tomu všem vzkazuje Oskar Wilde: Snaha konat dobro plodí neuvěřitelné nafoukance. (Seznam nepřátel náfuků eviduje tingltangl evropské nahoty). Osobně formulovaná definice bez přispění wikiny etc. Propaganda: Z dogmat účelově sestavený, jednostranně zaměřený názor k ovlivnění jednotlivců, skupin i veřejného mínění občanů. Propaganda, podobně jako reklama, nepotřebuje myšlení. Prvoplánové sdělení má vyvolat emoce. Propaganda/reklama (P/R) je ideologické blablabla v primitivní češtině s cílem, manipulováním zasáhnout širokou masu nerozlišujících objektů; nezávislý, autokritický, vnitřně svobodný subjekt identifikaci s P/R nepřijímá.

Karel Nepraš (1932 – 2002): Velký dialog, 1966; laminát, drát, textil, lak. 145 x 190 x 83 cm. Národní galerie Praha. Repro: archiv Z. H.

Drškatí a Mrzúti

Podle Krhútské kroniky (Chronica crhutorum), po bojích mladokrhútů se starokrhúty se po Čechii rozptýlila tlupa Drškatých (v krhútštině drška = kruťas, ukrutník). Mnoho z nich udělalo (i nadále dělá) místní i nemístnou kariéru. Někteří to dotáhli až do (par)lamentu, senátu a výš i v dál, nejpomazanější z nich do eurosakramentu. Z Moravie do Čechie pak přicházejí Mrzúti, odpadlíci Moravanů. Jejich genetický otisk je součástí duševní národní aktivity, zkráceně DNA, ale i dna skupiny voličů, jejichž volbu vítězů (kvůli spodině voličů) zpochybňuje sekta kokrhútů, neb je to v rozporu s jejími přáními.

Starokrhút zápasí s mladokrhútem. Neznámý německý mistr, rytina z 15. století. Repro: archiv Z. H.

Kdo nyní lká nad ztracenou, bájnou nerozborností Čechie? Vašim/našim „dobrákům“ se po roce 1948 podařilo venkovanům silou vnutit jednotu zemědělskou. Pamětníci vědí, jak z rozhlasu i ČST kanálu radostně tekla ideová jednomyslnost národně frontovních kandidátek i oslav. V manifestacích byla mládežníky organizovaně nesena hesla o jednotě skoro jako vy-shit-á. Národní jednota se dnes jeví být passé!

Kam s Plačkou Čechie?

Řešil jsem výzkumný projekt v oboru naiadologie (věda o rusalkách). Požádal jsem o globální grant, který podpořilo Rusko, neboť součástí slova rusalka je rus-. Východiskem k systematice rusalkovitých byla práce naiadologa Enna Vetemaa (1939 – 2017) Eesti näkiliste välimääraja (Estonské obojživelné rusalky). Plačka česká, lat. Praefica bohemica by v kmenu Rusalky mohla být umístěna do V. čeledi Rámusilkovitých, Carrulidae. Tam v 10. rodu je Lamentosa; Šumavané jí domácky říkají Kvilda a Ostravané fňukna. Někteří z multi-kulti arbitrů akademie běd EU, např. Ekel, Flussová, Kajfáš navrhují, aby Plačku nahradila Drškatka (odkaz ke Krhútům – viz Drška) a aby místo nežádoucího přízviska „česká“ měla přídomek kvílící, latinsky querulus. Tím by se podle evropské směrnice zařadila do 11. rodu k nymfě Hubatka přisprostlá, Carrula immunda. Jsi-li hoden(a) vaší/naší plačky, kňourej.

Nymfa Čechie má ve své domovině horu charakteristického tvaru a významu (ilustrace Z. H.)

Autor: Zdeněk Hosman | sobota 12.1.2019 11:45 | karma článku: 17.90 | přečteno: 485x

Další články blogera

Zdeněk Hosman

Divoké nemá slov...

...avšak promlouvá. Otevření vstupů vnímavosti. Orientace v teritoriu podle trvale platného rčení „pole má oči, les uši.“ Fotoreportáž.

17.12.2018 v 7:34 | Karma článku: 20.33 | Přečteno: 265 | Diskuse

Zdeněk Hosman

Fotopastvení

Sir Winston Churchill znalecky poznamenal: „Psi k nám vzhlížejí. Kočky se na nás dívají svrchu. Prasata nás považují za sobě rovné.“ Jak asi další tvorové?

28.11.2018 v 14:45 | Karma článku: 22.28 | Přečteno: 358 | Diskuse

Zdeněk Hosman

Zahradní svět obrazem

Chceš-li být šťastný jeden den, opij se. Chceš-li být šťastný jeden rok, ožeň se. Chceš-li být šťastný celý život, založ si zahradu.

14.11.2018 v 8:33 | Karma článku: 24.03 | Přečteno: 351 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Michal Konečný

Únor

Proč je únor nejkratší měsíc? Myslíte, že se už blíží konec zimy, tak je únor krátký, aby to bylo rychle pryč? Ale kdeže.

23.1.2019 v 11:35 | Karma článku: 13.88 | Přečteno: 310 | Diskuse

Jiří Turner

Já jsem ti to vrátil, ale ty mi z toho budeš platit!

V reálném životě by to každý považoval za fantasmagorii. Ve vztahu státu a církví to tak asi není, přestože podstata je tatáž. Pokud k vyrovnání s církvemi došlo v této podobě, je nesmyslné se k tomu již vracet.

23.1.2019 v 11:03 | Karma článku: 27.42 | Přečteno: 868 | Diskuse

Richard Peterka

Výbor Europarlamentu už navrhuje zakázat nože

Zvláštní výbor pro terorismus předložil Evropskému parlamentu zprávu s doporučeními, co dělat proti terorismu. Mezi doporučeními je i zákaz nošení nožů.

23.1.2019 v 10:07 | Karma článku: 44.38 | Přečteno: 4947 | Diskuse

Petr Šindelář

Staré známé rčení Kdo nepracuje, ať nejí

nemůže v ČR podle současných zákonů fungovat. Naši volení politikové, od běžného života na hony vzdáleni žijí v nereálných vzdušných zámcích a o způsobu, jak se na trhu práce získávají pracovní místa, nemají ani nejmenší tušení...

23.1.2019 v 9:52 | Karma článku: 26.37 | Přečteno: 817 | Diskuse

Petr Máj

Péče o zdraví a byznys se zdravím může oddělovat jen velmi tenká hranice

Jste bohatí a můžete si koupit cokoli? Nebo jste chudí a musíte naopak cokoli prodat, abyste si alespoň něco mohli koupi?

23.1.2019 v 9:31 | Karma článku: 13.68 | Přečteno: 259 | Diskuse
Počet článků 39 Celková karma 20.17 Průměrná čtenost 462

Kdo mi může říci, kdo jsem? (W. Shakespeare)

Najdete na iDNES.cz