Tvůrce a jeho múzy
V roce 2004 pět set osobností britského výtvarného umění (malíři, sochaři, kritikové, kurátoři) nezávisle na sobě hlasovalo o tom, které dílo nejvýrazněji ovlivnilo moderní výtvarně uměleckou tvorbu 20. století. Druhé místo obsadil obraz Avignonské slečny. Pomiňme fakt, že ankety o nej… dílo v oboru umění jsou sporné, neboť umění není sport, kde jsou výkony měřitelné.
Zobrazeny jsou prostitutky z ulice Avignon. Obraz obsahuje řadu znaků revolty pětadvacetiletého tvůrce proti tehdejším pravidlům i tradici umění malby platné od renesance. Autor odmítá napodobení reality, neguje zpodobení krásy a harmonie; obraz je záměrně nelíbivý, jeví se nedokončeným. V některých rysech dílo předznamenává malířský kubismus – ostré hrany, zlomy v tvarech; prostorové vztahy jsou zkresleny.
Výtvarníkovo tvůrčí vyznání
Picassovy komentáře naznačují instinktivní rysy jeho činnosti. Řekl: Jak můžete čekat, že divák prožije můj obraz stejně, jako jsem ho prožil já? Obraz ke mně přichází z velkých dálek. Kdo řekne, z jaké dálky jsem ho vytušil, uviděl, namaloval? Jak může někdo vstoupit do mých snů, instinktů, myšlenek, které tak dlouho uzrávaly, než přišly na denní světlo a především jak někdo může z nich pochopit, co jsem udělal možná proti své vůli? Již příští den nechápu, co jsem vytvořil (rozhovor s Christianem Zervosem r. 1935, in: Alfred H. Barr Jr.: Picasso, Fifty Years of his Art. Museum of Modern Art New York 1946). Je zde výstižně formulována podstata tvůrčího procesu jak jej popisují různorodí modernističtí autoři. Zároveň jsou v tomto vyznání otázky cílené k uměleckým kritikům, ale i k laickým divákům.
Picassovy ženy
Životopisci zaznamenali, že Pablo Picasso (1881 – 1973) se ve svém životě neobešel bez žen. Potřeboval je jako milenky, ale také jako modelky i múzy. Za 77 let výtvarníkova soužití s ženami jich oficiálně bylo sedm až osm. Picasso jako už zkušený starší muž prý řekl: Pro mne jsou jen dva druhy žen – bohyně a/nebo rohožky. Distance mezi označením nebeské a přízemní bytosti je extrém a munice pro jakýkoli vztah mezi mužem a ženou.
Je obvyklé, že výtvarník, když objeví svůj výtvarný jazyk, tj. styl, zpravidla si ho drží a rozvíjí. Picasso proslul tím, že styly měnil. Obměňování stylů je tak možným výrazem tvůrčího pnutí ze životních dramat. Předkládám výběr několika málo Picassových obrazů, kde je zaznamenána podoba žen se kterými různě dlouhou dobu žil.
Olga Chochlovová byla tanečnice, se kterou Picasso žil 20 let. Portrét názorně dokumentuje, že Picasso uměl malovat i popisně realisticky.
Konflikty, které mezi Olgou a Pablem narůstaly, vyplývaly z jejich velmi odlišných životních stylů. Někteří interpreti se domnívají, že vřískající biomorfní figura obklopená výraznými barevnými kontrasty je groteskním ztělesněním malířovy partnerky.
Jednou z velkých umělcových lásek byla Marie-Thérese Walterová. Seznámil se s ní, když jí bylo 17 roků, jemu bylo 46 let. Výstižnou podobu spící milenky malíř realizoval suverénními křivkami a střídmou barevností.
Fotografie naznačuje ženino poměřování vzrůstu dvojice partnerů; Picasso měřil 163 centimetrů.
V mezidobí 1936 – 1944 žil malíř ve vzájemně inspirativním vztahu se surrealistickou fotografkou Maarovou. Portrétní akcent oka ženy je poctou jejímu nadhledu a bystrému úsudku.
Poslední mezi Picassovými múzami, která s ním žila až do jeho smrti, celkem 20 let, byla Jacqueline Roqueová. Byla malířovou vděčnou modelkou pro více než 400 obrazů. Výjev působí jako ilustrace k pohádkovému orientálnímu příběhu.
Opomíjený klíč
Psycholožka Alice Millerová (1923 – 2010) na výstavě pozdního Picassova díla v Basileji hledala stopy umělcových dětských traumat. V jedné z biografií našla nové informace. Když byly dítěti Pablovi tři roky, postihlo Malagu ve večerních hodinách zemětřesení. Rodiče i s dítětem se před nebezpečím uchýlili do cizího domu. Dva dny po otřesech tam Pablova matka porodila jeho sestru Lolu. Po ochromení ze zemětřesení byl chlapec přítomen jinému šoku – zrození sourozence. Úzkost z dříve prožitého se u Pabla znovu objevila, když začal chodit do školy. Před povinností unikal do nemoci. Radost nalézal jen v kreslení. Ve více než osmdesáti letech Picasso vzpomínal, jak ve škole nedokázal odříkat abecedu bez zakoktání a divil se, že se naučil číst, psát a hlavně počítat. Millerová v prožitých traumatech raného dětství nalézá klíč k porozumění proporčním i tvarovým odchylkám figur v Picassových obrazech. Osamělost umělce je jako osamělost dítěte: jeho pozdější obdivovatele nezajímají jeho traumata, ale pouze výkon (Alice Millerová: Zemětřesení v Malaze a malířský pohled tříletého dítěte – Pablo Picasso; in Opomíjený klíč, NLN 2001).
Zdeněk Hosman
Móda transgender žáci
Identitární politika levých liberálů. Genderová lingvistika a sociální konstrukty sexuality. Módní ideologie transgender žáci.
Zdeněk Hosman
Šumavský Everest – Moldaublick
Ještě jedna výprava na pravý břeh vodní nádrže Lipno s cílem navštívení rozhledny Moldaublick. Vltavská vyhlídka, aneb jak můžeme vidět Lipensko z Rakouska. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Šumavský Everest – Smrčina i Hochficht
V okrsku Trojmezenské hornatiny. Na vrcholu česko-rakouského rozhraničení; mezi mrtvým a živým lesem. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Vládní stratkom
Pokrokářská novořeč. Loutkohra principála F – frazéra. Petrův princip nekompetentnosti v byrokracii.
Zdeněk Hosman
Bublifuky mediokracie
Mediální zaklínadla bájeslovím. Čeští novináři versus společnost. Strategie a triky mediální manipulace. Mediasféra ve svých osidlech.
Zdeněk Hosman
O žvanění v politice a mediasféře
Prožvanit se k moci a ke korytu. Komunikační pakultura mocí a její triky. Existenciální obrana jedince.
Zdeněk Hosman
Den u alpských jezer
Výjezd s kamarády za hranice všedních dnů spolu s příležitostným výšlapem podhorským terénem. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Českokrumlovský karneval
Přehlídka originálního ustrojení účastníků 17. ročníku průvodu městem. Téma „Labyrintem města“ zrozeno z obrazotvornosti prózy Jana Amose Komenského. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Vojenským prostorem Boletice
Exkurse zakázanou oblastí mezi Šumavou a jejím podhůřím. Putování částí území zaniklého osídlení krajiny. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Kleť, hora Kráska
Je viditelná zdaleka z horských vrcholů Šumavy, též z vnitrozemí. Pro cestovatele se masiv Blanského lesa s horou stal orientační částí oblasti i přitažlivým místem k návštěvám. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Nástup přelomu doby
Po přelomu budou „manažerské“ společnosti sdružené do tří velkých superstátů různé síly. „Manažerismus“ umí vzbudit nadšení, určit válečné cíle, vytvořit všude páté kolony a vnuknout svým bojovníkům fanatickou morálku.
Zdeněk Hosman
Šumavský Everest – Třístoličník
Výstup na vrcholy hraničního hřebenu mezi Bavorskem a jihovýchodní částí Čech s výhledy nejen do prostoru Šumavy. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Na Mandelsteinu
Navštívení česko-rakouského pomezí Vitorazska. Podzimní čas s výhledy z hory Mandelstein nad Novohradskem do části prostoru jižních Čech. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Zámecká zahrada s ohyzdou
Opakované procházení od jara do podzimu a záznamy proměn několika částí zámecké zahrady v Českém Krumlově. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Lehké opevnění na Šumavě
Když na železniční trati směrem z Volar do Vimperku cestovatel vystoupí z vlaku na zastávce Soumarský Most, může se cestou názorně vrátit do předválečného času 1936 – 1938. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Fotolovení čápů
Letní číhaná mezi měsíci červenec a srpen. Fotozáznamy z předvádění členů jedné rodiny řádu brodiví.....
Zdeněk Hosman
Vítkův Kámen
V českých zemích nejvýše v terénu založený hrad (1035 m n. m.). Výhledy na Lipensko a několik šumavských tisícovek, do Pošumaví i na masiv Alp. Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Pozoruhodnosti šumavských lokálek
Tratěmi jihovýchodní Šumavy. Spolky nadšenců železniční profese se pokoušejí udržovat a rozvíjet dědictví předchůdců... Fotoblog.
Zdeněk Hosman
Opatskou stezkou k vodopádům sv. Wolfganga
V části terénu Vyšebrodska. Kus historie i současnosti spjaté s existencí cisterciáckého kláštera. Přírodní výjevy na říčce Menší Vltavice. Vodní fotoblog.
Zdeněk Hosman
Plavení dřeva Želnavským smykem
Technická památka Želnavský smyk, odbočka Schwarzenberského plavebního vodního kanálu, byla rekonstruována a počátkem května 2022 se konala slavnost s ukázkou plavení dřeva. Fotoblog.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 | další |
- Počet článků 111
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 846x
Pokračování blogů: Zdeněk Hosman – literární kovárna (litterator.cz)